Politický a volební systém ČR

Parlamentní reprezentativní demokracie

Český politický systém je parlamentní reprezentativní demokracií, která umožňuje občanům volitzástupce , kteří rozhodují jejich jménem.

Tři větve moci

Legislativní větev (hlasuje o zákonech)

=

Parlament

V Česku:
Poslanecká sněmovna
Senát
Výkonná moc (provádí zákony)

=

Vláda

V Česku:
Prezident
Předseda vlády a kabinet
Soudní moc (posuzuje zákony)

=

Soudy

V České republice:
Ústavní soud
Nejvyšší soud
Nejvyšší správní soud
Nižší soudy

Parlament

epa09571262 A general view during a session of the Chamber of Deputies in Prague, Czech Republic, 08 November 2021. Coalition parties have scheduled the signing coalition agreement ceremony for the first session of the new Chamber of Deputies after October's elections. The parties plan to appoint an 18-member government, which will have a majority of 108 members of parliament (MPs) in the lower house, and to be chaired by Petr Fiala.  EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Poslanecká sněmovna

  • 200 členů zvolených na čtyřleté období
  • proporční volební systém
  • alespoň 5 % hlasů pro získání mandátů (tento práh mírně zvýhodňuje větší strany)
  • primární legislativní orgán (přijímání zákonů, schvalování rozpočtů a ratifikace smluv)
The-Wallenstein-Palace-800x534

Složení Senátu

  • 81 členů vykonávajících šestileté funkční období
  • třetina míst je volena každé dva roky (viz obrázek níže)
  • senátoři zastupují 81 jednotlivých volebních obvodů
  • dvoukolový většinový volební systém
  • více nezávislých (nepřidružených k žádné straně) členů
  • méně mocní než Poslanecká sněmovna (některé pravomoci k pozměňování, schvalování mezinárodních smluv)
  • slouží jako kontrola nad Poslaneckou sněmovnou

Vláda

Prezident

  • Hlava státu
  • volen v dvoukolovém přímém hlasovacím systému
  • volen na pětileté období s maximálně dvěma obdobími
  • jmenuje předsedu vlády
  • může vetovat legislativu
  • zastupuje Českou republiku na mezinárodní úrovni
  • navrhuje a jmenuje klíčové úředníky

Současným prezidentem, zvoleným v roce 2023, je Petr Pavel.

Předseda vlády

  • Šéf kabinetu
  • řídí vládní operace a celkový směr administrativy
  • má významné pravomoci (navrhování legislativy, řízení rozpočtu a koordinace práce dalších vládních orgánů)
  • je zásadní pro utváření domácí a zahraniční politiky a reagování na národní otázky

Současným předsedou vlády je Petr Fiala (ODS).

Jak předseda vlády formuje kabinet

  • kabinet potřebuje podporu alespoň 101 členů Poslanecké sněmovny
  • po volbách do Poslanecké sněmovny se lídr strany s nejvíce mandáty pokouší sestavit kabinet
  • jelikož žádná strana obvykle nezíská většinu, musí vyjednávat s ostatními stranami, aby zajistila podporu pro vládní program (koaliční dohoda)
  • pokud jsou vyjednávání úspěšná, program projde hlasováním v Poslanecké sněmovně
  • prezident poté formálně jmenuje předsedu vlády a navrhované členy kabinetu

Současná vláda je koalicí SPOLU a STAN. SPOLU je sama o sobě koalicí a skládá se ze tří samostatných politických stran: ODS, TOP09 a KDU-ČSL. Strany SPOLU se zúčastnily voleb v roce 2021 jako jeden seznam. Jednání jako jeden subjekt s jedním lídrem jim umožnilo porazit druhou největší stranu, ANO, a získat příležitost sestavit vládu.

Kabinet: Strany, lidé a role

Počet ministrů za stranu a důležitost konkrétních funkcí závisí na počtu mandátů, které má strana v parlamentu/přidává do koalice.

ODS

  1. Petr Fiala – premiér
  2. Zbyněk Stanjura – ministr financí
  3. Pavel Blažek – ministr spravedlnosti
  4. Martin Baxa – ministr kultury
  5. Jana Černochová – ministryně obrany
  6. Martin Kupka – ministr dopravy

KDU-ČSL

  1. Marian Jurečka – ministr práce a sociálních věcí
  2. Marek Výborný – ministr zemědělství
  3. Petr Hladík – ministr životního prostředí

TOP09

  1. Vlastimil Válek – ministr zdravotnictví
  2. Marek Ženíšek – ministr vědy a inovací

STAN

  1. Vít Rakušan – ministr vnitra
  2. Petr Kulhánek – ministr místního rozvoje
  3. Lukáš Vlček – ministr průmyslu a obchodu
  4. Mikuláš Bek – ministr školství, mládeže a tělovýchovy
  5. Martin Dvořák – ministr pro evropské záležitosti

Nezávislý

  1. Jan Lipavský byl členem strany Piráti, která byla součástí vlády až do října 2024. Po odchodu Pirátů z koalice zůstal jako nezávislý.

Parlament a vláda: Dynamická spolupráce a opozice

Prezident a předseda vlády

Jak prezident, tak předseda vlády významně ovlivňují politickou krajinu, přičemž předseda vlády často určuje směr politiky a prezident formuje veřejnou diskusi. Jejich dynamická interakce je klíčová pro efektivní vládnutí a sociální soudržnost.

Senátní většina

Nová vláda nemá vždy většinu v Senátu kvůli svému odlišnému volebnímu cyklu, který vytváří odlišné politické dynamiky. Nedostatek podpory v Senátu komplikuje vládnutí a vyžaduje širší jednání se senátory a větší kompromisy ohledně navrhovaných zákonů a předpisů, aby se zajistila ad-hoc většina pro každý jednotlivý návrh.

Dynamika více stran a koalice

Česká republika má vícestranný systém, což vede k častému vytváření koalic ve vládě. Tato dynamika podporuje vyjednávání a spolupráci mezi stranami, ale může také vést k nestabilitě, pokud je obtížné dosáhnout konsensu. Politická paralýza může vést k pomalému rozhodování o důležitých a naléhavých otázkách, což může vyvolat frustraci mezi občany a vést ke snížení důvěry veřejnosti v politické instituce.

Soudy

Soudní struktura

Soudní moc České republiky hraje klíčovou roli:

  • v udržování právního státu
  • v interpretaci legislativy
  • v zajištění, že činnosti ostatních složek vlády jsou v souladu s ústavou země.

Je:

  • nezávislý subjekt
  • strukturovaný tak, aby zaručoval spravedlnost, nestrannost a právo.

Odpovědnosti:

  • rozhodování ve sporech
  • ochrana individuálních práv
  • zajištění kontrol a vyváženosti vůči výkonné a legislativní moci.

Ústavní soud chrání ústavnost zákonů a funguje jako strážce české ústavy. Skládá se z 15 soudců navržených a jmenovaných prezidentem, se souhlasem Senátu, na období 10 let. Ústavní soud může zrušit zákony nebo výkonná opatření, která shledá neústavními, a chránit ústavní práva občanů.

Nejvyšší a Nejvyšší správní soudy jsou nejvyššími soudy v české soudní hierarchii. Nejvyšší soud se zabývá občanskými a trestními případy. Nejvyšší správní soud se zaměřuje na správní otázky a řeší spory mezi občany a státem.

Česká republika také participuje na širším evropském právním rámci, což umožňuje jejím občanům odvolat se k Evropskému soudu pro lidská práva, když jsou vyčerpány vnitrostátní opravné prostředky.

Soudnictví České republiky zahrnuje také krajské a okresní soudy, které se zabývají případy na místní a mezistátní úrovni. Soudci jsou jmenováni na doživotí prezidentem, což zajišťuje jejich nezávislost.

Výzva: Korupce

Česká republika se v roce 2023 umístila na 41. místě v globálním indexu vnímání korupce (CPI) organizace Transparency International. Korupce v České republice zůstává přetrvávajícím problémem, který ovlivňuje politiku na všech úrovních – místní, regionální a národní. Zneužívání veřejných prostředků, úplatkářství a podvodné zakázky jsou rozšířené, přičemž dotace z EU jsou často zneužívány politiky a podnikatelskými elitami.

Vzestup oligarchického vlivu zkomplikoval politickou scénu, kdy využívají své podnikatelské impérium k zajištění příznivých politik a finančních výhod během svého vládnutí. Vysoce profilované korupční skandály otřásly vládou, často odhalovaly úplatkářství, střety zájmů a zneužívání moci.

I když Česká republika učinila určité pokroky v boji proti korupci, nedostatek komplexních veřejných údajů o počtu případů korupce za rok podtrhuje potřebu větší transparentnosti a systematického reportování. Veřejná frustrace zůstává vysoká, protože mnozí vnímají právní systém jako pomalý a selektivní při stíhání korupce na vysoké úrovni, což posiluje potřebu silnějších institucionálních reforem.

ODS KDU-ČSL TOP09 STAN ANO Motoristé Piráti Přísaha SocDem SPD Stačilo/KSČM Svobodní Trikolora Zelení
Přejít nahoru